zondag 5 februari 2023

 

In april, mei en juni 1989 speelde ik met mijn gitarenseptet The Seven Slowhands een reeks concerten in de Sovjet Unie, Mongolië, de Volksrepubliek China en Indonesië. We speelden muziek die ik speciaal had gecomponeerd voor het septet dat bestond uit gitaristen Vincent van Warmerdam, Corrie van Binsbergen, Edwin Ligteringen, Franky Douglas, Hans Croon, John van der Veer en mijzelf. Ik hield een dagboek bij.
 

 

18 april
Ik heb om 11.00 uur met Vincent tegenover het Taganka theater afgesproken, om dan samen naar de Mongoolse visumafdeling te gaan waar wij tegen betaling van $ 145,- onze visa voor Ulan Bator zullen krijgen. Ik heb niet kunnen ontbijten en Vincent is laat. We nemen een taxi naar het kleine zijstraatje waar we moeten zijn die er ruim een uur over doet omdat hij het niet kan vinden. We krijgen de visa en reserveren voor ’s avonds een tafel in restaurant Praga aan de kop van de Arbat. Nu moeten we opschieten, want we hebben een soundcheck in hotel Kosmos waar we drie nummers live voor de televisie zullen spelen.


    Iedereen komt laat zodat er van de soundcheck niets terecht komt, wat zijn weerslag op ons concert heeft. Ik moet proberen de groep wat gedisciplineerder te krijgen.
    Het televisieprogramma ademt een 50er jaren truttigheid uit die erg op onze lachspieren werkt. We ontmoeten Anja die ook voor de Nits getolkt heeft toen die in Moskou waren en nu graag ons van dienst wil zijn. Een knap meisje met vet haar.
    Na ons (slechte) concert gaan we naar het Praga waar het eten als ieder jaar weer achteruit is gegaan. Alleen de kaviaar blijft goddelijk. Ik drink lekkere champagne en wodka terwijl Anja over sterrenbeelden en karma praat. Ik vind haar aardig maar wel erg geëxalteerd. Na afloop maken we nog een wandeling over de Arbat, de would be P.C. Hooftstraat van Moskou, en dan naar huis met de laatste metro. Corrie en Franky kunnen nauwelijks meer op hun benen staan. Iedereen denkt lekker te kunnen uitslapen, maar we moeten morgen alweer vroeg voor een of andere televisieploeg komen opdraven.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten