zondag 26 februari 2023

In april, mei en juni 1989 speelde ik met mijn gitarenseptet The Seven Slowhands een reeks concerten in de Sovjet Unie, Mongoliƫ, de Volksrepubliek China en Indonesiƫ. We speelden muziek die ik speciaal had gecomponeerd voor het septet dat bestond uit gitaristen Vincent van Warmerdam, Corrie van Binsbergen, Edwin Ligteringen, Franky Douglas, Hans Croon, John van der Veer en mijzelf. Ik hield een dagboek bij.

9 mei
Vrijdag in Tian-Jin. Als ik ’s morgens wakker word, voel ik precies de contouren van een fles Jin Jiu in mijn ingewanden. Wat een ongelofelijk bocht is dat. Om twaalf uur worden we met de bus naar de stad gebracht om geheel naar eigen inzicht inkopen te doen.
    Ik loop achter Hans aan, maar mijn hoofd is bij andere dingen. Ik krijg steeds meer behoefte aan muziek, mijn eigen elpees. Tian-Jin is een nogal Westerse stad al zijn er nu bijna geen Europeanen meer, maar vroeger had je hier een Engelse concessie, een Franse, een Amerikaanse, een Duitse etc. en dat is aan de architectuur nog duidelijk te zien. Je komt echt van de ene straat op de andere in een compleet ander land. In de winkels is veel te krijgen op het gebied van electronica, veel Japanse en Amerikaanse import. Overal zijn winkels en warenhuizen, allemaal met een eigen assortiment, niet de eenheidsworst van de Sovjet-Unie.


    In een restaurant waar we ’s middags wat gaan eten worden we zwaar getild, ook al weet ik de prijs nog wat te drukken; alles overigens naar de maatstaven van een Europeaan in een ontwikkelingsland, voor Nederlandse begrippen zou de prijs heel redelijk zijn geweest; zij hebben aan ons even een maandsalaris binnengehaald. Wanneer we moe zijn van het lopen rusten we een half uur uit in een Chinese bioscoop. Het is een lachfilm met de allure van De Mounties en ook zonder ondertiteling voor ons uitstekend te begrijpen. ’s Avonds eten we in een vermaard restaurant, maar voor mij is het zo langzamerhand niet meer dan het zoveelste diner. Morgen vliegen we naar Shanghai en daar verheug ik me op. Tian-Jin ben ik al weer vergeten.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten