woensdag 22 februari 2023

In april, mei en juni 1989 speelde ik met mijn gitarenseptet The Seven Slowhands een reeks concerten in de Sovjet Unie, Mongolië, de Volksrepubliek China en Indonesië. We speelden muziek die ik speciaal had gecomponeerd voor het septet dat bestond uit gitaristen Vincent van Warmerdam, Corrie van Binsbergen, Edwin Ligteringen, Franky Douglas, Hans Croon, John van der Veer en mijzelf. Ik hield een dagboek bij.

5 mei
’s Morgens excursie naar het Zomerpaleis waar ik met de cameraploeg een afspraak heb voor een laatste interview. Bij aankomst is de cameraploeg er echter niet, misschien staan ze bij een andere ingang of ergens midden in het park. Ik slenter achter onze gids aan tussen duizend met Japanse camera’s gewapende Chinezen die elkaar bij alle attracties fotograferen, liefst met de dop nog voor de lens. Als ik ze daar op wijs, zijn ze vaak nog beledigd ook. Ik kan me voorstellen dat dit park er in andere omstandigheden wel aardig uitziet, maar het zal nooit een van mijn favorieten worden.


    Dan terug naar het hotel voor de lunch - verschillende warme gerechten met een kommetje rijst en soep na. Om drie uur vertrekt onze trein naar Tian-Jin waar we drie concerten zullen geven. De trein doet er twee uur over, en in Tian-Jin, een stad waar bijna geen buitenlanders komen, worden we door de Vriendschapsvereniging van de trein gehaald. Eerst moeten we uitgebreid het station bewonderen, want daar zijn ze erg trots op.
    In het hotel krijgt iedereen een eigen, grote kamer en ik denk dat de Seven Slowhands daar ook wel aan toe zijn.
    ’s Avonds hebben we eerst een officiële ontvangst met de Vriendschapsvereniging waarbij voornamelijk complimenten worden uitgewisseld en daar na een banket vanwege onze komst, met veel toasts en korte speeches. Over het eten hebben we in China niets te klagen. Ik denk dat we in Nederland allemaal een paar kilo zullen zijn aangekomen. Mede door de Chinese likeur waarmee steeds wordt getoast, is de sfeer lacherig en ontspannen.
    Na afloop drinken en roken we nog wat op de kamer van Franky. Morgen maar eens geen alcohol.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten