vrijdag 10 februari 2023

In april, mei en juni 1989 speelde ik met mijn gitarenseptet The Seven Slowhands een reeks concerten in de Sovjet Unie, Mongolië, de Volksrepubliek China en Indonesië. We speelden muziek die ik speciaal had gecomponeerd voor het septet dat bestond uit gitaristen Vincent van Warmerdam, Corrie van Binsbergen, Edwin Ligteringen, Franky Douglas, Hans Croon, John van der Veer en mijzelf. Ik hield een dagboek bij.


23 april
Na de totale desinteresse van onze gastorganisatie (Stas Namin en slaafjes) in Moskou komen we na een lange vlucht met tussenlanding in Omsk en vijf uur tijdsverschil aan in Irkutsk om één uur ’s nachts, waar we in de kleine ontvangsthal al meteen zeer hartelijk en met bloemen en krantenartikelen over de Slowhands ontvangen worden door Boris Tomilov en leden van de Irkutskse Jazzrockclub die onze concerten hier en in nog twee andere steden heeft georganiseerd.
    Er is een grote bus voor ons en na een korte nachtelijke rit door de stad komen we in een hotel dat er op het eerste gezicht leuk uitziet. Ik deel een kamer met Jochum, maar voor we gaan slapen krijgen we nog te eten en te drinken en worden we uitgehoord over wat we van Emerson, Lake & Palmer en Deep Purple vinden.
    Ik heb weer een beetje last van mijn rug en heb gisteren helemaal niet geslapen; neem dus maar een spierontspanner en een valium. We hoeven morgen gelukkig pas om twaalf uur te ontbijten. Ik denk dat we het hier leuker zullen hebben dan in Moskou.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten