Al sinds het begin van de jaren tachtig hou ik
een lijstje bij van alle boeken die ik heb gelezen. Ik moet van mezelf elk jaar
tenminste twaalf boeken lezen, een soort literaire dwangneurose. Tot nog toe
heb ik dat ruimschoots gehaald. Waarom hou ik zo’n lijstje bij? Moeilijke
vraag. IJdelheid? Ongetwijfeld, alleen heb ik het lijstje – behalve aan Bibian
die er geen belangstelling voor had – nog nooit aan iemand laten zien.
Misschien ben ik bang om per ongeluk hetzelfde boek twee keer te lezen.
Inderdaad weet ik vaak niet eens meer wat het vorige boek was dat ik las. Van
veel boeken heb ik allang geen idee meer waar ze over gingen en van sommige
boeken zeggen zelfs de titel en de naam van de schrijver me letterlijk niets
meer. Ik weet alleen zeker het ooit gelezen te hebben vanwege dat lijstje.
Ik heb wel eens overwogen punten te geven.
Goed boek, rotzooi, etc. Maar eigenlijk moet je een boek dan op verschillende
aspecten beoordelen. Slecht verhaal maar wel heel goed geschreven. Matige
vertaling, goeie eerste zin, ongeloofwaardige ontknoping, mooi omslag.
Ook heb ik wel overwogen elk boek na lezing
kort samen te vatten, als geheugensteuntje. Ik denk eigenlijk dat zelfs zo’n
samenvatting me van de meeste boeken na verloop van tijd helemaal niets meer
zou zeggen.
Waarom lees ik dan? Wat trekt me er zo in aan
dat ik vrijwel elke dag opnieuw tijd besteed aan het lezen van teksten die ik
toch weer vergeet? Ik geloof niet dat het me om de de inhoud gaat; het verhaal,
de plot, historisch of verzonnen. Het is abstracter, misschien vergelijkbaar
met wat me aan muziek zo fascineert. Het is de taal zelf. De persoonlijke taal,
het idioom van de schrijver. De sfeer en de klankwereld die sommige schrijvers
op weten te roepen met hun specifieke woordgebruik, zinsbouw en ritmiek. De
beste boeken gaan ook meestal helemaal nergens over, behalve dan over de taal
zelf. Het is precies dát wat maakt dat ik bepaalde schrijvers lees en herlees.
Slauerhoff, om er maar een te noemen. Het verhaal ben ik meteen weer vergeten,
maar de beklemmende, hallucinerende, hopeloos verdwaalde eenzaamheid die uit
elke zin spreekt, wil ik om de paar jaar opnieuw proeven.
Het is een bijna fysieke behoefte. Net zoals
ik tenminste één keer per jaar de Sacre du Printemps van Stravinsky wil horen,
die knarsende, wrange, schitterende lelijke noten, of De Staat van Louis
Andriessen. Muziek die uitsluitend over muziek gaat, en verder nergens
over.
het is met boeken
BeantwoordenVerwijderenals met muziek
het moet voor jouw
boeiend zijn
voor mij
niet alleen rauwe klanken
voor mij
moet ergens over gaan
muziek moet je aanspreken
en welke stemming je bent
net als het boek van bibian
het moet je raken
dan leer je er ook nog wat van
en dan weet ik het
over honderd jaar nog
maar dan moeten ze niet
net als bij sommige films
de titel veranderen
al weet ik dan
na 2 minuten kijken
gezien of niet
goed of niet goed
not mijn cup of tea
in wezen
zijn we allemaal neuroten
tenzij het uit de hand gaat lopen
dan heb je een probleem
maar problemen zijn er
om op te lossen
al lukt dat soms
maar gedeeltelijk
http://www.youtube.com/watch?v=4lAo-LEYeOw
mooie stem
yma sumac
als je tijd en zin hebt
luisteren
wij hadden de 78 toeren versie
maar daar is mijn man
met zijn voeten op gaan staan
en daar kon die plaat niet tegen
ben nu in het bezit van een cd
die hij ter vervanging heeft gekocht
gelukkig