Onlangs hebben we in het Vondelpark een fraaie
dansvoorstelling gezien van dansgroep Amsterdam; Föld van Krisztina de Châtel.
Een ware uitputtingsslag voor zes dansers in en op een aarden wal, met voor
mijn oren iets te drammerig simplistische muziek van Philip Glass. Hoewel de
kinderen een groot gedeelte van de voorstelling bezig waren met het verzamelen,
en in ruil voor statiegeld terugbrengen naar de bar van bierglazen, vonden zij
het ook indrukwekkend.
Swip heeft een tijdje op breakdance gezeten en
ook wat lessen gevolgd op de Lucia Marthas Dansacademie. Hij is lenig en heeft
een goed gevoel voor ritme. Al na een paar lessen ging hij met een vriendje
dansen voor toeristen op het terras van het Cobra café op het museumplein. In
een half uur haalde hij dan gemakkelijk 30 Euro op, die hij vervolgens meteen
weer uitgaf aan hotdogs en coca cola. De rest gaf hij aan een zwerver bij de
Albert Heijn. Ik heb Swip al eerder meegenomen naar dansvoorstellingen in de
hoop zijn belangstelling voor moderne dans te wekken, en hem op youtube de
brilliante clip bij Around the World van Daft Punk laten zien, maar hij wil er
niet aan. Hij is bang uitgelachen te worden. Daar helpt zelfs geen Billy Elliot
aan.
In 1982 zag ik in Theater Carré de Sacre du
Printemps in de choreografie van Pina Bausch. Zoiets had ik nog nooit gezien;
ver verwijderd van het klassieke dansen op spitzen dat ik tot dan toe vooral met ballet
associeerde. Ik herinner me een moment van stilte waarbij het gehijg van de
dansers plotseling hoorbaar werd. Adembenemend.
Een jaar of tien later verbleef ik een winter
in Moskou, waar ik als gitarist en componist meewerkte aan een kleine
dansvoorstelling naar de bizarre roman ‘A School for Fools’ van Sasha Sokolov
in een regie van danser en acteur Sasha Pepelaev. Ik woonde in een statig oud
pand aan de Arbat bij de kleindochter van de Russische schilder Léon Bakst, die
begin vorige eeuw prachtige decors en kostuums ontwierp voor o.a. Boris Godunov
in de Ballets Russes van Diaghilev in Parijs. Haar grootvader had ooit het hele
pand in bezit gehad, maar Olga, de kleindochter, beschikte nog maar over een
klein gedeelte van één van de etages. De keuken moest ze delen met een andere
bewoner. Zij voorzag in haar levensonderhoud door te bemiddelen bij de verhuur
van onroerend goed aan buitenlanders. Een schimmige en niet geheel
ongevaarlijke ‘bussiness’ waar veel zwarte dollars in omgingen.
Overdag repeteerde ik in een klein theater in
het centrum van de stad en ’s avonds werd ik meegesleept naar eindeloze
voorstellingen en concerten in het bloeiende alternatieve circuit in de dagen
van de Glasnost en de Perestroika.
Ik trok vooral op met een danseres en haar
vriendje bij wie ik thuis vele uren naar video’s heb zitten kijken van beroemde
dansers; modern en klassiek. Nu is dat allemaal gemakkelijk op youtube te
vinden, maar zij moesten het hebben van knullig opgenomen en te vaak
doorgekopieerde televisieregistraties van spraakmakende voorstellingen.
Swip zegt de laatste tijd dat hij deejay wil
worden. In elk geval een dans-gerelateerd beroep, zou ik zeggen.
Wat een levenslust en rijkdom spreken er toch uit je blogberichten. Ik laaf me eraan. En bewonder je veerkracht. Hartelijke groeten!
BeantwoordenVerwijderenjouw veerkracht is overweldigend
BeantwoordenVerwijderenst.petersburg vindt ik mooier
en laat je zoon doen
waar hij gelukkig van wordt
heeft je dochter het bloesje al
of was het een loze belofte
van die mevrouw op facebook
de foto van bibians graf
is intens verdrietig
http://www.youtube.com/watch?v=rxtKeYBQdr0&feature=related
BeantwoordenVerwijderende moderne uitvoering van vanessa may
http://www.youtube.com/watch?v=gqg3l3r_DRI&feature=related
de oude uitvoering als je tijd hebt
en zin
Deze is te gek, op het gedicht van Gertrude Stein - "If I Told Him: A Completed Portrait of Picasso", choreochrafie van Lightfoot/Stein (NDT)
BeantwoordenVerwijderenhttp://youtu.be/NppkBGkMctI
http://youtu.be/uJRwRsvTn0w
Dit is ook geniale dans, van de Franse poppenspeler Philippe Genty
Kan je even lachen met je kids. Echt super (ik lees net dat de scene uit de voorstelling is geknipt, nah ja)