zondag 29 maart 2015

Noodles

L. en S. zijn uit logeren. V. heeft volgende week proefwerkweek en zit aan tafel zijn natuurkunde te leren. Ik probeer te schrijven maar ik voel me leeg. Als ik voor het raam ga staan en naar buiten kijk, voel ik me nog leger: ‘dit is geen weer voor een heer,’ zei mijn vader op zulke dagen.
    Ik merk dat ik Bibian erg mis. Ik heb zin om naar een van haar filmpjes te kijken, of naar onze liedjes te luisteren, maar ik wil V. er niet mee lastigvallen. V. heeft net een grote bak noodles voor zichzelf gemaakt. Hij maalt daar eerst nog een halve pepermolen op leeg, en als ik niet oplet, doet hij er ook nog een eetlepel zout bij. Zij smaakpapillen zijn kennelijk verdoofd vanwege de puberteit. Ik ga bij hem aan tafel zitten en probeer me niet te ergeren aan zijn geslurp en de penetrante lucht.
    ‘Lukt het met je natuurkunde.’
    ‘Ik denk het wel.’
    ‘Zal ik frietjes maken vanavond?’
    ‘Ja, lekker.’
    ‘Schil jij dan de aardappelen?’
    ‘Ok.’
    ‘Ik mis je moeder heel erg.’
    V. reageert niet. Waarom kan ik mijn mond ook niet houden. Er zijn ouders die niets met hun kinderen delen. Ik niet. Ik gooi alles er meteen uit, er zou toch een soort middenweg mogelijk moeten zijn. Wat zei de therapeut ook alweer? Dat ik soms wat meer in mijn volwassenenrol moest gaan zitten. Dat is leuk en aardig als je met z’n tweeën bent, maar bijna niet vol te houden als je alleen bent en behoefte hebt aan aanspraak. Ik luister de hele dag naar het gezeur van mijn kinderen over die stomme spelletjes die ze spelen, dan kunnen ze soms ook best even naar hun vader luisteren.
    ‘Ik mis Bibian heel erg,’ zeg ik nog een keer.
    V. knikt. ‘Mag ik cola pakken, papa?’
    ‘Ga je gang.’
    V. komt terug met een enorm glas vol.
    ‘Je hoeft toch niet meteen de hele fles op te maken?’
    ‘Sorry papa.’
    ‘Ik weet ook niet waarom ik je moeder zo mis,’ ga ik verder. ‘Ik moet je er ook niet mee lastig vallen, ik snap best dat het voor jou anders is.’ Volgens de therapeut moet ik leren niet voor anderen te denken.
    ‘Ik denk eigenlijk weinig aan mama,’ zegt V. ernstig. ‘Daar voel ik me best wel schuldig over.’
    ‘Dat hoeft helemaal niet,’ zeg ik geschrokken. ‘Dat komt vanzelf wel. Je bent vijftien, in de pubertijd, je hebt wel wat anders aan je hoofd.’
    V. lepelt zijn noodles.
    ‘Zal ik je straks overhoren?’
    ‘Dat hoeft niet, papa. Maak je geen zorgen, het komt wel goed.’   
   

4 opmerkingen:

  1. Therapeuten hebben niet altijd gelijk, je hart volgen is veel belangrijker! En vergeet niet als de zon weer gaat schijnen ziet alles er weer heel anders uit.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Regenachtige zondagen waarop je haar/hem zo mist....Ik herken het helaas,ook het teveel delen met je kind,we're only human.Een meelevende groet van mij Klaas,morgen is het gewoon weer maandag en schijnt vast de zon!
    Angela de Gram

    BeantwoordenVerwijderen
  3. PUBERTEIT ipv PUBERTIJD?

    BeantwoordenVerwijderen
  4. voor Bovenstaande OPMERKING
    Puberteit

    De puberteit is een aanduiding voor de periode waarin bij kinderen de geslachtsrijpheid intreedt en zich ontwikkelt. Dit woord komt van het Latijnse pubertas, dat 'het man-zijn' betekent. Het Latijnse achtervoegsel -tas is in het Nederlands -teit geworden. Puberteit gebruiken we meestal als we het over de lichamelijke of psychologische veranderingen hebben die we in die periode doormaken:
    • In mijn puberteit had ik veel last van jeugdpuistjes.
    • Sommige kinderen komen te vroeg in de puberteit, ook wel pubertas praecox genoemd.

    In puberteit ligt de klemtoon op -teit.

    Pubertijd

    Pubertijd heeft in het algemeen betrekking op de periode waarin de puberteit zich voltrekt: 'tijd waarin je puber bent/was'. Het is dus een wat algemener woord dan puberteit:
    • Ik heb een leuke pubertijd gehad.
    • Twee van mijn beste vriendinnen kende ik al in mijn pubertijd.

    In pubertijd ligt de klemtoon op pu-. Er kunnen overigens nog veel meer samenstellingen met puber- worden gevormd: puberbrein, pubergedrag, puberjaren, enz
    ********************************************************************************************************************

    dus anoniem hij heeft het goed gedaan en bovendien mag het beiden

    BeantwoordenVerwijderen