In maart 1969 zat ik op de Amsterdamse
Montessorischool. In het Hilton hotel aan de overkant van de Willem
Witsenstraat logeerden John Lennon en Yoko Ono. Mijn klasgenootje W. - ik zal
haar nooit vergeten, ze had prachtige blonde krullen en een licht spottende
blik die ik tegelijk intmiderend en onweerstaanbaar vond - wist dat iedereen
welkom was op hun hotelkamer op de bovenste verdieping.
Zullen we samen gaan, zei ze op een ochtend.
In mijn herinnering hadden we al een paar keer de Rolls Royce van het megalomane
zendingsechtpaar staan bewonderen op de parkeergarage van het hotel.
Ik was Beatlefan. Als ik voorzichtig was mocht
ik thuis op de mono pick-up van mijn vader zelf hun singletjes opzetten. You
can’t do that, een vroege southern-rock pastiche, was een van mijn favorieten.
Hoe harder hoe beter.
Ik durfde niet. Ik weet niet meer waarom, maar
ik ben niet gegaan. Misschien was ik wel banger voor W. dan voor Lennon en Ono.
W. is wel gegaan. Zij kwam trots terug met
handtekeningen en – alweer in mijn herinnering – een tekeningetje van John met
opdracht.
Ik heb meer Beatle herinneringen, maar deze
neemt een prominente plaats in.
The Beatles hebben eigenlijk alles goed
gedaan. Zij zijn die ene kans die niet in getallen uit te drukken is, dat alles
op het juiste moment bij elkaar komt. Ze begonnen op het moment dat de jeugd
voor het eerst een economische faktor en een afzetmarkt werd. Ze waren een
bizarre combinatie van elkaar aanvullende talenten en good looks, en wisten
zich te omringen met precies de goeie boeven om dat talent te gelde te maken.
Ze zijn op het juiste moment gestopt – zelf denk ik nu dat ze met hun
zwanenzang, het licht symfonische Abbey Road, eigenlijk al over hun hoogtepunt
heen waren. Ze hebben niet pijnlijk gereĆ¼nieerd. John is precies op het goede
moment gestorven (dit bedoel ik zuiver historisch, het blijft natuurlijk een
tragedie) om dit voor altijd onmogelijk te maken.
Soms denk ik wel eens dat Bibian een beetje
mijn ‘Beatles’ is geweest. Zij was onwaarschijnlijk getalenteerd en heeft eigenlijk
ook alles goed gedaan. Ik denk dat wij elkaar goed aanvulden.
Misschien is zij ook wel precies op het goede
moment gestorven. Nu heb ik alleen maar goeie herinneringen en ben ik trots dat
ik ‘erbij’ was. Ik kan zonder enige bitterheid haar en onze nalatenschap
beheren. Onze kinderen naar school brengen. Misschien zijn wij ook wel op ons
hoogtepunt gestopt. Was het alleen maar minder geworden. Waren we doorgebroken
met Emma Peel om nog een stuk of wat matige cd’s af te leveren, of bitter
geworden omdat we niet genoeg succes hadden met wat we deden. Was Bibian niet
gaan schrijven en had ik het – na een stevige midlifecrisis – aangelegd met een
in mijn ogen waanzinnig getalenteerde achtergrondzangeres van 21 en-een half.
Abbey Road verscheen iets later datzelfde
jaar. Op een verjaardagsfeestje bij W. schuifelden wij op Oh! Darling. Ik
herinner me nog het gevoel van trots, actualiteit en opwinding om te mogen
luisteren naar, en te dansen op de hipste muziek die ik ooit had gehoord. Op
dat moment te leven. En zo was het ook met Bibian.
een tijdsbeeld
BeantwoordenVerwijderengaat voorbij
de muziek blijft
net zoals mensen en dingen
de beatles waren uniek
in hun soort
en alleen is maar alleen
Aanrader is wat mij betreft het boek van technicus van o.a The Beatles Ken Scott 'from Abbey Road to Ziggy Stardust'. Als ik dat boek lees dan ben ik in die studio. Heel apart want ik ben in 1968 geboren. Een herinerring die er nooit was maar er toch is.
BeantwoordenVerwijderen