De laatste Emma Peel cd moet afgemaakt; Bibian was daarin ondubbelzinnig. We
hadden er zo hard aan gewerkt. Eindelijk huurden we een fantastische oefenruimte
in het Amsterdamse Vondelpark, waar we ongestoord op onze eigen spullen en
wanneer het ons uitkwam aan onze liedjes konden werken. Een luxe, na jaren van
duurbetaalde repetities in sfeerloze oefenhokken op slecht onderhouden
apparatuur. De aanhouder wint, zullen wij gedacht hebben.
Liedjes waren er genoeg. Steeds beter wisten
we welke kant het uit moest: geen productiepop, geen laag voor laag opgebouwde
electronische ‘sound’, maar zoveel mogelijk ‘live’ gespeeld, in elk geval
drums, bas en gitaar in één keer in één ruimte, onlosmakelijk verbonden, samen
opgenomen als basis voor de zang.
Zo repeteerden we ook: samen spelend, naar
elkaar luisterend, zo vrij mogelijk in de details, en het klinkend resultaat
dus elke keer weer een beetje anders. Voor ons hield dat het spannend, levend.
Wij geloofden niet in die ene ‘beste’ versie van een liedje. Een goed liedje
past zowel een spijkerbroek als een rokkostuum.
Bibian zou op de nieuwe cd voor het eerst
alles zingen, in de hoop tot een grotere eenheid tussen de producten van onze
in de loop der jaren naar elkaar toegegroeide, maar toch in essentie
verschillende schrijfstijlen te komen.
We regelden wat concerten, en ook voor publiek
bleek onze nieuwe oogst goed overeind te blijven. Het moment bij uitstek om te
gaan opnemen.
Dat zou gebeuren met F. met wie we al eerder
gewerkt hadden, in zijn studio in Weesp. Hij kwam langs in onze oefenruimte,
deed voorstellen over hoe we te werk zouden kunnen gaan, wist onze drummer A.
tussen neus en lippen door te bewegen zijn zelfgeknutselde drumkit te vervangen
voor een meer conventionele set en Bibian te bewegen een oude Zweedse Hagstrom
bas te gaan bespelen. Dat ik niet meer mocht zingen had hij mij al eerder
duidelijk gemaakt. Heel verhelderend allemaal.
En toen bleek Bibian alvleesklierkanker te
hebben.
Nadat onze eerste blinde paniek een beetje
gezakt was, en er een nieuwe regelmaat in ons leven kwam - drie of vier ‘goede’
dagen per week, tussen de chemo’s door - besloten we onze plannen voor een
nieuwe cd door te zetten en alsnog te gaan opnemen.
Bibian wist dat ze de voltooide cd nooit zou
horen; dat de laatste Emma Peel cd wat haar aandeel betreft posthuum zou
worden. Maar we hadden er zo lang aan gewerkt, en waren zo enthousiast over
onze nieuwe liedjes - haar nieuwe liedjes - dat we alles op alles zetten om
haar aandeel in elk geval vast te leggen.
Bibian was al heel erg ziek toen trombonist en
lapsteelspeler J. zijn aandeel in kwam spelen. Ze kon er in de studio niet meer
bij zijn, en was eigenlijk ook niet meer benieuwd naar het resultaat. Voor
de vorm vroeg ze me hoe het was gegaan, met die ontroostbaar melancholieke blik van
haar die in mijn ziel gegrift staat. Het was goed gegaan, zei ik naar waarheid.
Nu nog een paar gitaardubs en dan alle nummers
mixen. De derde Emma Peel cd.
Consolation moet hij gaan heten.
Consolation moet hij gaan heten.
proficiat
BeantwoordenVerwijderendat jullie
hebben doorgezet
diep respect
In ieder geval is de CD die bij het boek hoort prachtig!! Ik kan Bibian niet zien, maar hoor de melancholiek in haar stem doorklinken!! Het is gewoon niet eerlijk dat ze er niet meer is!!!
BeantwoordenVerwijderenMuziek als troost. Jullie liefdeswerk, voor altijd te beluisteren. Mooi. Wens jullie troost.
BeantwoordenVerwijderen