Ivar V. Was een moeilijk mens. Hij had het
provoceren van de burgerman tot kunst verheven. Met zijn Stads Kunst Guerrilla
kalkte hij leuzen als ‘Een Ziel van Roestend Plastic’ en ‘Braak maar Raak’ op
muren en schuttingen in de stad. Met zijn handtekening Dr. Rat. stond hij aan
de wieg van de Amsterdamse graffiti scene.
Hij kwam wel eens kijken als ik met mijn
bandje repeteerde in de catacomben van Paradiso. Dat was eind jaren zeventig.
Wij deelden daar een oefenruimte. In mijn herinnering hoefden we er niet voor
te betalen, en hadden we een eigen sleutel voor als we ’s nachts moesten in-
of uitladen. We werden regelmatig uit de kelder geplukt als er weer eens een
voorprogramma in de grote zaal was uitgevallen. Dan speelden wij voor een
uitverkocht Paradiso. Niet altijd met succes, maar we leerden er veel van.
Ivar vond mijn bandje maar niks:
burgermansmuziek. Het deed hem aan de singeltjes van The Beatles denken die
mijn vader thuis draaide. Toch was hij er altijd wanneer we speelden.
Op een keer zat hij helemaal onder de puisten.
Zijn haar had hij gemillimeterd. Ik vroeg of hij ziek was; hij zag nogal groen.
Nee hoor, helemaal niet. Hij voelde zich geweldig. Hij at al een maand lang
uitsluitend patat met mayonaise om te zien wat het met hem zou doen.
Ik kwam hem regelmatig ’s nachts in de stad
tegen. Dan gaf hij mij post voor zijn ouders mee die ik braaf bij ze in de bus
deed. Een paar pagina’s van een krantje dat hij maakte, of eind december een
zakje met een pluk haar: gelukkig oud haar.
Soms moest ik met hem mee naar kroegen en
clubs waar ik zelf nooit kwam. ‘Komop Klaas, we gaan naar ‘t Oxhoofd.’
‘Ik wil naar huis Ivar, ik ben moe.’
Hij hield een auto aan, trok het portier open,
duwde mij naar binnen en plofte naast me op de achterbank. ‘Naar ‘t Oxhoofd
jongens,’ zei hij vriendelijk. Hij noemde het adres. Uit een klein plastic
flesje snoof hij speed en bood onze gastheren ook wat aan. Die weigerden.
‘Ik zie het al Klaas: boeren uit de provincie.
Doen een dagje Amsterdam. Deze auto is zeker van jullie vader?’
Dat was inderdaad zo. Ik verwachtte dat we
problemen zouden krijgen, maar tot mijn verbazing werden we keurig voor ‘t
Oxhoofd afgezet.
Daar begon hij de portier te beledigen. Mij
stelde hij voor als zijn neefje van het platteland die hij de stad wilde laten
zien.
‘Geld hebben we niet, maar we willen graag
naar binnen’, zei hij vrolijk. ‘Is het waar dat jij een ‘gun’ draagt? Laat eens
zien dan.’
De portier kon er wel om lachen. Een gun had
hij niet, maar wel een grote honkbalknuppel. We mochten naar binnen als we geen
drugs zouden gebruiken of verhandelen.
Aan de bar wist Ivar gratis biertjes voor ons
te regelen. Alles om het zijn neefje naar de zin te maken. Ik zei niets en
dronk mijn biertje.
Vervolgens ging hij op de WC luidruchtig speed
zitten snuiven met de deur open. De portier werd er bijgehaald en we konden
weer vertrekken. Hij naar het voormalige Handelsbladcomplex aan de Nieuwezijds
Voorburgwal dat toen gekraakt werd, ik naar mijn ouderlijk huis.
Ik vraag me af wat hij in mij zag. Misschien
was ik voor hem net zo raadselachtig als hij voor mij; was onze wederzijdse
belangstelling vooral journalistiek. Ik was geïntimideerd door zijn vrije
kunstenaarsblik, zijn compromisloze levenshouding, maar ik wist ook dat ik iets
anders uit het leven wilde. Ik vond zijn werk grappig, vindingrijk, maar
terugkijkend ook wel erg beperkt en ééndimensionaal.
Épater le bourgeois, zoals ze in de 19e
eeuw al zeiden, maar dan tot kunst verheven.
Ik houd van verhalen over ontmoetingen tussen mensen. Hoe "anders" we ook zijn, we zitten allemaal in hetzelfde schuitje dat leven heet en wonen op dezelfde planeet. Ontmoetingen geven dat mysterie een extra dimensie, een gevoel van "jij ook hier!".
BeantwoordenVerwijderenmooi verhaal, zo worden ze niet meer gebakken.
BeantwoordenVerwijderenBeste Klaas
BeantwoordenVerwijderenHelaas is de leus braakmaarraak niet van de hand van Ivar Vics maar van Branko Lavaleije , dit was een punkkrantje uit die tijd dat Branko samen met ene Theo maakte toen ze woonde in een kraakpand in Adam west
Ik weet dit omdat ik veel met Branko omging en zijn ouderlijk huis bij mij in Adam zuid om de hoek was
Helaas is Branko op 28 jarige leeftijd overleden
Hij is ooit getrouwd geweest met een vrouw uit Frakrijk die geboren was op het drielandenpunt , zij heete Manuela
Zij is ooit op tv geweest in een docu als zijnde een van de eerste junks die medicinale heroine kreeg
Ik kwam je blog en vond het wel leuk om over ivar te lezen , hij gold toch als de superpunk een beetje , vaak geimiteerd maar nooit geevenaard
Klopt als n bus!!!!!!!!!!Branko woonde bij mij om de hoek en ik ging veel met hem om en met Theo en Manuela
VerwijderenOp hun bruiloft in "de Kroeg" nog voor het eerst op een bas staan rammen met ene Raven uit nieuw zeeland
Branko maakte het krantje idd met Theo
Manuela kwam in principe uit Frankrijk maar was geboren op het drielandenpunt
Leuk om te lezen dat er nog mensen die dit weten dan ben ik niet voor niets al die nachten met hem op pad geweest met onze spuitbussen fluor oranje hahahahahhaa
Trouwens Theo woonde in een kraakpand in de nic beetsstraat in west waar later ook branko en manuela gingen wonen tussen de junks etc wat ze later ook heeft doen afglijden
Ikzelf ben daar uitgestapt alles draaide om smack etc
Maar alle weekenden in Paradiso Melkweg etc rondhangen zal ik niet snel vergeten
Leuk stukkie. Ik kende Ivar vooral uit de Uylenburgt. Branko kende ik ook; mooie gast, kwam opeens met teksten voor onze band aanzetten: Decapilate the system, dat we na het raadplegen van een woordenboek konden terugvertalen naar gooi het systeem maar overhoop. Verder schilderde hij. Manuela kende ik ook, een heks maar een aardige heks.
BeantwoordenVerwijderen