Bibian en ik waren nog maar net samen toen ik
de muziek voor de televisieserie Zwarte Sneeuw van regisseur Maarten Treurniet
maakte. Ik kwam een jaar in dienst van de omroep als componist, kreeg het
Metropole Orkest tot mijn beschikking, mocht strijkkwartetten en jazz ensembles
uitnodigen, en een paar weken opnemen in een superdeluxe studio in het centrum
van Amsterdam. We namen voor de serie meteen een aantal Emma Peel liedjes op –
toen nog The Dead Motherfuckers geheten – en huurden onszelf in als studiomusici
voor allerlei instrumentale muziek die ook nodig was. Dat vonden wij in elk
geval.
Het opnemen van onze eigen muziek – ook een
paar liedjes van Bibian vonden hun weg in de serie – vonden wij toch al het
leukste dat er was, maar nu werd ook nog eens alles voor ons betaald en was er
nauwelijks tijdsdruk. Halverwege de studiosessies gleed Bibian uit over een
rondslingerend kledingstuk en brak ze haar rechterarm. Het fosforiserend groene
gips werd zo gezet dat ze haar wijs,- en haar middelvinger nog kon gebruiken om
te bassen. Ze heeft er zelfs nog concerten mee gedaan. Ik herinner me hoe ze
onbegeleid My Funny Valentine zong en baste met haar arm in dat groene gips.
Achteraf bezien was dit misschien de meest
vrije en zorgeloze tijd van ons samenzijn. We waren nog niet getrouwd en hadden
nog geen kinderen. Ik was net afgestudeerd als componist, en voor het eerst
hadden wij – dankzij mijn riante dienstbetrekking – geen geldzorgen. Alsof het
zo bedoeld was verschenen rond die tijd ook de eerste pinautomaten in het
stadsbeeld.
Ik had als componist de vrijwel onbeperkte
vrijheid en het vertrouwen om voor de serie te schrijven wat ik wilde. Dat was
immers mijn vak. Ik componeerde op basis van het script en in goed overleg met
de regisseur. Er was nog geen beeld beschikbaar om met een klokje – vul in en
kleur de plaatjes – precies passende, dienstbare maatmuziek te maken. Ik
schreef vrijwel helemaal onafhankelijk en zonder al te veel voorkennis muziek
die mij goed leek te passen bij hoe ik mij de serie voorstelde.
Zwarte Sneeuw werd een groot succes, en ik
kreeg een Duitse filmmuziekprijs voor mijn eerste grote filmklus. Een dergelijk
onbeperkt vertrouwen is tegenwoordig zeldzaam, als het überhaupt nog voorkomt.
Speciaal opgeleide filmcomponisten krijgen nu per koerier een voltooide film
thuisgestuurd met ‘voorbeeldmuziek’ er al onder gezet om die na te maken.
Producenten, regisseurs en componisten weten niet beter; denken dat het zo
hoort.
Ik denk dat vertrouwen, vrijheid en
onafhankelijkheid essentieel zijn als je samen iets bijzonders wil maken; dat
dit het beste uit mensen haalt, en ook doorklinkt in het resultaat. In feite
zijn dit ook de randvoorwaarden voor een goed huwelijk.
Ik weet in elk geval heel zeker dat ik niet in
staat ben om zonder die randvoorwaarden en wederzijds vertrouwen samen te
leven, te werken en tot iets goeds te komen.
Zwarte Sneeuw! Mijn all time favorite (heb de dvd-box), mede vanwege de muziek. Geweldig. Nou ja, dat wilde ik even kwijt.
BeantwoordenVerwijderenWauw, maakte jij die muziek? Het was voor mij bijna de belangrijkste reden om te kijken. Zulke stemmige, spannende muziek.
BeantwoordenVerwijderenJa,heb die serie toen ook gezien.
BeantwoordenVerwijderenSchitterend.
Mede ook door de muziek.
Klasse hoor Klaas.
Groetjes Ans
in een woord geweldig
BeantwoordenVerwijderenwist niet
dat jij dat had gecomponeerd
weer wat geleerd
Oh wauw Klaas, geweldig was dat (scenario van Willem Capteyn ook), goed verhaal, fantastische hoofdrolspeelster, en die muziek...! Spannend, soms snerpend. Wat goed dat jij dat bent. Wat fijn dat jullie samen aan zo'n project mochten en konden werken. Complimenten!
BeantwoordenVerwijderen