woensdag 22 augustus 2012

Stem

 
I.
Helemaal stil moet het zijn,
geen kinderstemmen,
uitgelaten,
onbestemd gebrom van
apparaten,
gegil van varkens, angstig voor de
slacht,
de boer die erbij rookt en lacht,
geen telefoongesprek,
geen klacht;
alles nu even in de wacht.

't Is nog niet stil genoeg;
niets wil ik horen
zei ik toch,
dus geen geschuifel, ademtocht,
verkeersgeluid, hondengeblaf,
deuren in het slot veraf,
geen vogel of verdwaald insect,
ik waak en wil door niets gewekt,
geen zuchtje wind,
of regen,
voetstappen op het grint,
bezoek komt niet gelegen,
bemind of
onbemind.

II. (langzamer)
Pas als het helemaal stil is,
stem ik voorzichtig af,
want zie je,
ik zou zo graag,
zo graag nog eens,
nog éénmaal,
even maar,
je stem,
de lieve woorden die je zei,
mijn malle naam,
heel zachtjes,
door jou gefluisterd,
stil! ik luister.






4 opmerkingen:

  1. heel goed wederom
    erg mooi
    heerlijk de stilte
    zo intens
    die stilte vindt je hier
    nooit meer
    dag en nacht
    is er herrie en licht
    en hoor je
    bepaalde stemmen niet meer
    concentreren
    en leren

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Zo mooi! Brok in mijn keel!
    Lieve groet, Annemarie

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Bedankt Klaas. Eergisteren is mijn vader gestorven en wat je hier schrijft, biedt troost. Als rationele woorden tekort schieten - en dat doen ze altijd bij het overlijden van een naaste - zijn er maar twee opties: stilte of kunst. Ik heb maandag mijn vader uit elkaar zien vallen, van 's morgens tot het einde in de namiddag. En in mijn hoofd bleef een zin van Leonard Cohen hangen, die ik dit weekend in Gent heb gezien en vooral gehoord: "There is a crack in everything, that is how the light gets in". Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen