zaterdag 25 augustus 2012

Brief

 
Lieve Bibian,

Vandaag ben je precies één maand dood. Ik weet niet of dat lang is. Ik probeer er niet aan te denken hoe je er nu uit ziet in die kist van je, diep onder de grond van Sint Barbara. Lulu vindt het een beetje jammer van die mooie blouse die je aan hebt, maar misschien vind ik er nog wel zo een voor haar. Hij stond je zo goed en je staat er mee op al die prachtige foto’s die Sue van je heeft gemaakt.
Ik draai af en toe onze liedjes. Ik geloof dat ik ze wel mooi vind. Ik vraag me wel eens af of ik dat alleen maar vind omdat jij ze zingt, of dat ik ze anders ook mooi had gevonden. Eeuwig dillema.
Ik denk dat je je begrafenis wel geslaagd had gevonden. Ik heb Wild Horses voor je gezongen. Het kwam er redelijk uit, ik schoot maar twee keer vol, maar ik had me goed voorbereid. De kinderen hebben alledrie gesproken, Swip had een prachtig maar onverstaanbaar gedicht voor je geschreven. Ik had met hem moeten oefenen, maar goed, je kunt niet overal aan denken.
Moss heeft één van je favoriete Beatle liedjes voor je gespeeld, en Leine, met haar dubbele verdriet, heeft ook – heel zacht en ontroerend - voor je gezongen.
Er is mooi en gloedvol gesproken en ook nog luid gevloekt. Ap heeft voor je gezongen en Alan heeft als een soort rattenvanger met een zelf gemaakt instrument voor je kist uit gelopen. Misschien vond ik dat nog wel het mooiste.
Er waren erg veel mensen, ze waren je niet vergeten.
Zelfs je moeder was er, dat had je niet gedacht he? Ik heb haar netjes gecondoleerd en zelfs nog uitgenodigd voor de nazit in een soort vrijwilligers café naast het kerkhof. Dat heeft ze natuurlijk afgeslagen. Ze was met die buren van haar die de kinderen ‘de zombies’ noemen.
Nu zitten we in Meerle. We hebben het drie weken volgehouden, maandag gaan we weer naar huis. Ik vond het heerlijk, en de kinderen hebben zich ook goed vermaakt. Wel af en toe knallende ruzies, maar niet erger dan vroeger. Dat vind ik hoopvol. Misschien was het soms iets te rustig voor ze. Gelukkig is er hier Wi-Fi.
Iedereen zegt dat ik het heel goed doe, maar dat is onzin. Ik doe maar wat, en het is nog veel te vroeg om daar iets verstandigs over te zeggen. Ik ben bang, maar ook vol vertrouwen. Ik moet iets met mijn leven gaan doen. Iets anders. Ik weet nog niet wat, maar ik wil iets nieuws gaan doen. Omdat jij er niet meer bent wordt het natuurlijk toch al anders, maar dat is niet genoeg.
Hoe verander je je zelf?

Meerle, 25 aug. 2012 

7 opmerkingen:

  1. De liedjes van Bibian zijn prachtig en niet alleen omdat jij dat vindt! Ik kijk uit naar haar boek en CD. En verder wens ik jou en je kinderen ongelofelijk veel sterkte met het intense gemis van Bibian dat in het "gewone" leven dat weer gaat beginnen zo aanwezig zal zijn!!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Het blijft een hopeloos gat, voorlopig, maar er is daarnaast ook veel leven. Het komt wel op je pad als het zover is. Het "gewone' leven is er niet, nooit meer... Jouw leven en dat van de kinderen, ja dat gaat door, al lijkt het soms onvoorstelbaar, ondoenbaar. Klaas, er is licht, zelfs als het buiten jouw gezichtsveld ligt.

    BeantwoordenVerwijderen
  3. je doet het goed ,ook al denk je ik doe maar wat, dat wat is al goed en je bent al veranderd ook al denk je van niet het wordt nooit meer het zelfde het wordt altijd anders, maar anders kan ook goed zijn..............of mooi
    en wat betreft die blouse is er niemand in je omgeving die naar Rusland gaat of vraag het aan je hulp van toen of zij er nog eentje kan krijgen c.q. meenemen t.z.t. ik gun het die "kleine" zo, moet in de binnenstad van Amsterdam toch te krijgen zijn!!!!!!!!!
    weet je de kinderen zien het goed de "zombies" samen met je trau- ma............
    doodzonde ze heeft geeeeeeeeeen afscheid van haar kind genomen en in die zin bibian rust gegund, maar ik zei het al eerder dat zegt meer over haar dan over jullie
    ga lekker schrijven je doet het goed en duidelijk, zelfs het schrijven over alledaagse dingen gaat je goed af tis maar een idee...........ga bij je zelf te raden "wat wil ik graag"
    natuurlijk zo zonder bibian is er niets aan
    maar je moet al is het maar voor de kinderen

    seconde worden uren
    uren worden dagen
    dagen worden weken
    weken worden maanden
    maanden worden jaren
    eens komen jullie
    elkaar weer tegen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. ga je gang, kijk terug maar vergeet niet dat het leven doorgaat.

      Verwijderen
  4. een gedicht geschreven voor van Bomen voor het leven (Wilhelminabos Dronten):
    Kunst van leven
    de kunst van leven
    is diep in de pijn
    je kracht ontdekken
    durven te kijken
    naar je verlies

    littekens blijven
    vurig en fel
    veranderde vormen
    een nieuw perspectief

    Volgens mij versta jij de kunst van leven heel goed!
    Jenny van Dorp

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dag Klaas,

    De zeeman kan het Noorden niet zien-
    Maar weet dat de Naald het kan.

    Dat is niet van mij, maar van Emily Dickinson.

    Wens jullie een goede thuiskomst.

    Mieke.

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Je schrijft al net zo mooi als Bibian.
    Denk bijna dagelijks aan haar en aan jou en de kids. Hopelijk helpt dat ergens iets.
    Damn. Echt, damn. Sterkte.

    BeantwoordenVerwijderen