vrijdag 10 april 2015

Breaking Bad

S. heeft een onvoldoende rapport; zijn school nodigt ons uit om te komen praten. Ik probeer met S. een strategie te bepalen om een zo positief mogelijke indruk op zijn mentor en de zorgcoördinator te maken.
    ‘Probeer gemotiveerd over te komen,’ raad ik S. aan die naast mij op zijn laptop naar een aflevering van Breaking Bad zit te kijken.
    ‘Dit is zo cool,’ zegt S. ‘Moet je kijken, papa.’
    ‘Zullen we het eerst even over het gesprek van morgen hebben?’
    ‘Ik ga er niet heen, papa. We hebben morgen de laatste twee uur uitval, dan ga ik echt niet tot vier uur op school blijven voor een of ander fucking gesprek. Bovendien heb ik met B. afgesproken.’
    ‘Goh, wat onhandig voor je. Tja. Mij komt het ook slecht uit, maar ik denk dat we er toch maar heen moeten gaan. Heb je al bedacht wat je gaat zeggen?’
    ‘Is er cola?’
    ‘Nee, ik geloof het niet.’
    ‘Waarom is de cola altijd op als ik thuis kom?’
    ‘Weet je zeker dat je niet naar een andere school wilt als je blijft zitten?’
    ‘Ja, ik wil liever op het Hyperion blijven. Ik wil niet op een of andere fucking school voor losers terechtkomen. Mag ik eerst even deze aflevering afkijken?’
    ‘Nee. Ik wil dat je je computer dichtklapt.’
    ‘Ik moest trouwens voor morgen een plan van aanpak maken, papa.’
    ‘Goed dat ik het weet. Heb je dat al gedaan?’
    ‘Nee ik was het vergeten. Ik ga het nu wel even doen.’ Hij klapt zijn computer weer open.
    ‘Wat ga je daar dan inzetten?’ vraag ik bezorgd.
    ‘O gewoon: dat ik vanaf nu zal gaan opletten in de les, mijn huiswerk zal doen, niet meer in de grote pauze naar de Albert Heijn zal gaan en zal proberen betere cijfers te halen. Dat soort shit, papa.’
    ‘Klinkt goed,’ zeg ik. ‘Ik denk dat het vooral belangrijk is dat je gemotiveerd overkomt. Je kunt misschien zeggen dat het dit jaar nog niet zo goed is gelukt, maar dat je het gevoel hebt dat het al beter gaat, en dat je er alles aan wilt doen om het toch nog te halen. Dat je heel graag op het Hyperion Lyceum wilt blijven.’
    ‘Je moet gewoon moeilijke woorden gebruiken,’ zegt V. die er bij is komen zitten. ‘Dat brengt ze in verwarring. Zoals “rendabel”, niemand weet wat dat betekent.’
    ‘Ging jij niet douchen?’ vraag ik aan V.
    ‘Swagg!,’ zegt V. cryptisch, waarop ze allebei heel erg moeten lachen.
    ‘Ga dat plan van aanpak maar maken,’ zeg ik tegen S. ‘En daarna ga je naar bed.’
    ‘Ik doe het morgenochtend wel, papa, ik kijk liever nu nog even die aflevering van Breaking Bad af.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten