Toen Valentijn werd geboren had ik een
loyaliteitsprobleem ten aanzien van mijn joodse moeder. Bibian was niet joods,
ik wel; moest Valentijn besneden worden? Om toch iets met mijn joodse
achtergrond te doen hadden we Valentijn al een tweede (joods klinkende) naam
meegegeven: Jona. ‘Valentijn’ is natuurlijk zo katholiek als de pest.
Bibian was niet principieel tegen besnijden,
maar zeker ook niet voor. Ze vond dat we met de huisarts moesten overleggen.
Die keek eerst naar mij. Hij begreep het wel; mijn jong gestorven joodse moeder die geëerd moest worden. Hij had haar goed
gekend. Toen keek hij naar Bibian. Auw! Zei hij toen. Met een scherp mes een
stukje van dat kleine piemeltje afsnijden. Hij sloeg de armen over elkaar.
Moeilijk, moeilijk, zei hij toen.
Ik ben zelf pas besneden toen ik vijf jaar
was. Mijn ouders gingen op dat moment voorgoed uit elkaar. Mijn moeder en ik
zouden emigreren naar de jonge joodse staat Israel om daar te leren
sinaasappels plukken en bomen planten. Mijn ouders hadden een grote crisis die
– vermoed ik – mede werd veroorzaakt door het (her)ontdekken van de joodse
identiteit van mijn moeder. Mijn vader was niet joods, vond verder alles best,
maar wantrouwde ‘mannen in jurken’.
Mijn moeder – inmiddels joodser dan joods –
had zelf eigenlijk ook alleen maar een joodse vader, de Hongaarse violist
Nicholas Roth naar wie ik ben vernoemd. Haar moeder, de Oostenrijkse
impressaria van het Budapester Trio waarmee mijn opa voor de oorlog furore
maakte, was een goyse. Haar broers waren zelfs lid van ‘de partij’ geweest.
Daarom werd mijn moeder niet zonder meer als jodin geaccepteerd en moest ze
eerst ‘uitkomen’ voor ze lid mocht worden van de Liberaal Joodse Gemeente in
Amsterdam. Een soort examen.
Van mijn besnijdenis herinner ik me weinig
maar het heeft me geen trauma opgeleverd. Ik heb er geen last van, ben er
eigenlijk wel tevreden mee. Ik vind zo’n ‘velletje’ er ook nooit zo charmant
uitzien bij andere mannen.
Na drie en een halve maand hield mijn moeder
het niet meer uit in de joodse heilstaat en keerden wij terug naar mijn
dolgelukkige vader. Ik heb later ook nog Bar Mitzvah gedaan, en ben nog een
aantal keer met mijn ouders op vakantie in Israel geweest.
Ben ik nu joods of niet? Is een vraag die ik
mezelf wel heb gesteld. Volgens de hardliners niet, zoveel is me wel duidelijk
geworden. Ik denk zelf van wel. Hoewel ik niet gelovig ben, voel ik me toch
verbonden met de verhalen en de gebruiken uit mijn jeugd, en betrokken bij het
wel en wee van het joodse volk. Mijn volk...
Valentijn hebben we toch maar niet laten
besnijden. Bij Swip is het niet eens meer ter sprake gekomen.
Je bent wat je wilt zijn, denk ik.
BeantwoordenVerwijderenHet besef dat je het bent maakt dat je soms te pas en te onpas excuses voor jezelf hebt, herken je dat? En het is het meest onzichtbare anderszijn. Andere halfbloeden hebben bijna altijd een kleurtje. Heeft ook 'voor'- en 'nadelen'. Herkenbaar?
BeantwoordenVerwijderenPam
hoe dan ook
BeantwoordenVerwijderenje bent het
jood zijn
zit in je hele wezen
en so what
dat je niet
praktiserend ben
en een velletje
meer of minder
daar zit het niet in
zou zeggen
je bent wie je bent
en doe wat je prettig vindt
of als prettig ervaart
mazzeltov maar weer
praktiserend of niet
BeantwoordenVerwijderenlechaim
(bovenstaand moet zijn ,bent, natuurlijk)
lo yi sa goy el goy cherev, lo yil me du od mil chama.
BeantwoordenVerwijderenlo yisa goy el goy cherev, lo yil me du od mil chama.
Joods zijn of niet zit niet in de mate van hoe religieus je bent. Het gaat om de nesjomme. Zelf ben ik niet (zo) religieus, maar ik voel me wel heel erg joods, :-). Ik noem het maar: jew-ish
BeantwoordenVerwijderen