dinsdag 26 juni 2012

Wiedergutmachung

Ik zocht je onder de platanen,
links van Esch - Sonnemans,
in het oude bed van Haaxman,
nu geruimd.
'die konijnen vreten alles op
 meneer, je ken niks late liggen'.
Ik zocht je in de gangen bij de liften,
in de allerlaatste kamer,
waar je door slangetjes in zakjes liep,
jij waterklok.
Ik zocht je in de wonderlijk
gesteven lakens - hoe doen ze dat
toch? - het smalle bed, je haar,
je huid.
Ik zocht je in de kille gelaserde
ogen van je moeder, het verwijt,
het zuchten van je zelfgemaakte vader,
wisselkind,
in de enveloppe met inhoud
op de schoorsteenmantel voor je niet gevierde
verjaardagen.
Ik zocht je waar je traag je laatste
lied zong, bij de Chinese kast:
zwart is de kleur van mijn haar,
in de golven die het stof zullen verjagen,
in de cryptogrammen die we maakten,
in de Spaanse woorden,
In de Engelse woorden,
in Capulet en Montague, het meisje
met de engelen.
Die man met zijn verlepte bosje
bloemen die elke dag weer bij de
halte staat.
Ik ben je boekhouder, ik regel alles,
ik maak het allemaal weer goed.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten