‘Papa laat die film eens zien van die meneer
die zijn gitaar in de fik steekt.’
Ik heb Lulu verteld over Jimi Hendrix.
‘Waarom deed hij dat dan?’
‘Omdat er nog een andere band speelde die hij
wilde overtroeven. Ze hadden al ruzie gemaakt wie er het eerst zou spelen.’
Lulu vindt het maar raar.
We kijken op youtube naar Wild Thing in de versie van Hendrix op het Monterey Pop Festival in 1967.
Het begint met een warrige toespraak over de
lange weg die hij heeft afgelegd om hier nu met twee Britse begeleiders in zijn
eigen land zijn eigen muziek te
kunnen spelen voor een groot publiek. Hij praat snel en licht geïrriteerd,
zoals hij ook in interviews vaak doet. Teleurgesteld vanwege het cynisme dat
hij overal ziet.
Wat volgt vindt Lulu niet leuk. Ik ook niet. Ik
hou erg van Hendrix; hij is – na The Beatles – misschien mijn grootste invloed,
maar dit is niet zijn beste nummer. Na een couplet of twee van dit nogal
puberale liedje van The Troggs wordt het steeds abstracter. Drummer Mitch
Mitchell en bassist Noel Redding spelen een soort modaal klankveld, niet eens
zo heel ver verwijderd van wat Elvin Jones en Reggie Workman bij Coltrane
deden, waarop Hendrix zijn gitaar laat rondzingen. Hij legt zijn gitaar, een
fraaie handbeschilderde stratocaster, op de grond en voert een vrij expliciete
masturbatie act uit. Dan haalt hij van achteren een flesje benzine en spuit dat
leeg over zijn instrument. Hij strijkt een lucifer af en steekt de fik er in.
Heel symbolisch allemaal. Vervolgens slaat hij zijn gitaar kapot en gooit de
brokstukken in het publiek. Beelden van verbijsterde hippiemeisjes vooraan. Dat
moet je hem nageven, bij Hendrix zat het altijd vol meisjes op de eerste rijen.
Zijn spel was zo volstrekt onnavolgbaar, al was het maar vanwege zijn
linkshandigheid. Hij had alles: groot drama en sex appeal.
Manlijke gitaarfanaten gingen liever naar de
veel conventionelere Clapton kijken, en dan thuis hard oefenen.
‘Wat kost zo’n gitaar,’ wil Lulu weten als het
liedje is afgelopen.
Ik denk iets tussen de 1.000 en de 1.500 gulden.
‘Deed hij dat elke dag?’
Nee, dat heeft hij maar een of twee keer
gedaan.
‘Leeft Jimi Hendrix nog?’
‘Nee, die is al...’ ik moet even rekenen, ‘al
ruim twee-en-veertig jaar dood.’
‘Hoe oud was hij toen hij dood ging?’
‘Toen was hij zeven-en-twintig jaar.’
‘Waaraan is hij dan dood gegaan papa.’
‘Aan een overdosis drugs.’
Het zegt haar allemaal weinig: de muziek, de
act. Ik zie mijn jeugdheld, maar zij ziet bewegende poppetjes als in een oud
journaalfilmpje. Eigenlijk doet het mij ook niet meer zoveel. Ik heb het al zo
vaak gehoord en gezien. Die ene lang aangehouden opgedrukte gitaarnoot uit Machine Gun blijft een dramatisch hoogtepunt,
maar ik merk dat ik er eigenlijk nog maar zelden naar luister. Ik heb er geen
geduld meer voor. Hendrix is zo heilig verklaard; onbevangen luisteren naar wat
je feitelijk hoort is dan bijna niet meer mogelijk.
Misschien komt het terug, spreekt het me
straks ineens weer aan, maar misschien ook niet. Is het toch gedateerd, altmodisch.
Nostalgie: toen werd er nog ‘echte’ muziek
gemaakt. Als je geen zin hebt om moeite te doen je te verdiepen in het vele
moois - en lelijks - dat er nu wordt gemaakt, ga je dat al snel geloven.
Lulu vindt The Beatles gelukkig wel heel erg
leuk.
Er was heel wat geshow en A-manntjesgedrag in de pop in die tijd, net als nu, trouwens.
BeantwoordenVerwijderenNostalgie kan de waarheid vertekenen en veel was niet goed. Op Woodstock speelden velen ook abominabel. Ik mag nog graag in de tijd terugkijken, met een milde glim lach. We waren allemaal nog zo op zoek naar ons zelf en voerden een strijd om maar hip en groovy te zijn. Gewoon imponeergedrag dus, maar naief ook. Het heeft veel levens gekost.
Every generation throws a hero up the pop charts
BeantwoordenVerwijderenHoi Klaas,
BeantwoordenVerwijderenIk vroeg me af of jij het Idan Raichel Project kent en wat je ervan vindt/zou vinden. Het project heeft destijds een schitterend concert gegeven in de Melkweg te Amsterdam, ergens in 2009, geloof ik. Deze muziek is erg vernieuwend en baanbrekend; ik vind het althans erg boeiend en ik denk jij ook wel. Bovendien heb jij, net als Idan, Joodse wortels, ook dat is wel frappant. Wellicht ken jij het Project allang hoor, want je zit immers tot over je oren in de muziek en woont ook nog in Amsterdam. Maar voor het geval je het niet weet.......
groetjes en bovenal heel veel sterkte met het verwerken van je verlies om Bibian en het steunen daarin van je 3 prachtige kinderen. Een dikke zoen voor lieve Lulu, de schat die vooral zo aan haar mamma gehecht was!
Jorinde