Bibian en ik maakten weinig ruzie. Soms laaide
het plotseling op uit het niets. Toen we net met elkaar waren, streden we om de
macht in ons bandje The Dead Motherfuckers, later Emma Peel. Ik was de
geroutineerde gitarist met veel praktijkervaring en Bibian kwam net kijken. Ze
speelde nog maar een paar jaar basgitaar.
Ik leidde de repetities, besliste hoe en met
wie we in de studio werkten en onderhandelde met de buitenwacht. Bibian keek
het een tijdje aan. Ze was onzeker en durfde nauwelijks haar eigen liedjes aan
mij voor te spelen. Ik ben weinig competitief aangelegd en moedigde haar aan;
vrijwel alles waar ze mee kwam was de moeite waard.
Het duurde niet lang voor ons aandeel in het
repertoire even groot was. Maar nog altijd leidde ik de repetities, hakte ik
knopen door. Langzaam groeide bij haar het besef dat niet alles wat ik
verkondigde heilig was. Dat ik niet onfeilbaar was.
Zij dacht fundamenteel anders over de aanpak
in de studio. Ik wilde alles tot in de puntjes voorbereiden en controleren, zij
wilde zoveel mogelijk aan het toeval overlaten; ruimte laten voor adhoc
beslissingen.
Onze eerste cd deden we op mijn manier.
Eindeloze overdubs, toeters en bellen, duurbetaalde professionals voor de
mixage. Al onze spaarcentjes investeerden we erin. Groot was de teleurstelling
toen het succes zich beperkte tot een paar welwillende recensies. Het was tijd
voor verandering.
Op de tweede cd bepaalde Bibian met wie, en
hoe we zouden werken. Dat bleek een openbaring. Omdat de verantwoordelijkheid
bij haar lag kon ik me concentreren op wat ik eigenlijk het beste kan
(gitaarspelen) en op de muziek zelf. Geen vervelende ruzies meer, geen
overdadige arrangementen en overbodige overdubs. Betere liedjes ook trouwens.
Een grote stap voorwaarts.
Opnieuw bleef het bij welwillende recencies,
maar toch was de kater dit keer veel minder.
We hadden eindelijk de juiste mensen om ons
heen verzameld en begonnen er achter te komen welke kant het op moest met onze
muziek.
De liedjes voor de derde – de laatste – Emma
Peel cd schreven we goeddeels samen. We repeteerden alleen nog de contouren, om
zoveel mogelijk ruimte te laten voor ieders vrije inbreng tijdens de opnamen.
Toen bleek Bibian ziek en stervende. Onder
bizarre omstandigheden namen we twaalf liedjes op in twee dagen. Geen tijd om
terug te luisteren. Maar eigenlijk deden we nu precies wat we ons al zolang
hadden voorgenomen; het was erop of eronder. Paniek en euforie wisselden elkaar
af.
Binnenkort hoop ik het resultaat terug te
horen en het project tot een goed einde te kunnen brengen. Ik ga er vanuit dat
onze zwanenzang ook onze beste zal blijken.
Zo op het scherp van de snede had ik er nog
wel meer willen maken.
het wordt vast mooi die laatste cd mijn favoriet is wel de blauwe kat! http://www.youtube.com/watch?feature=player_detailpage&v=2pinfY2p9lE#t=5s
BeantwoordenVerwijderenwat een schattige levnskunst spreekt eruit.
maria
Hoi Klaas,
BeantwoordenVerwijderenIk lees je blogs al enige tijd met veel genoegen. Keep them coming en alle goeds voor jou en de kinderen.
Groet, Michiel