Toen mijn vader dood ging erfde ik de
fotoalbums. Enige tientallen boeken vol verbleekte landschappen. Allemaal in
hetzelfde grote formaat afgedrukt op mat papier bij de firma Capi Lux aan de
Ceintuurbaan. Als ze klaar waren zocht hij eerst snel de mislukte en de foto’s
die hij niet wilde er tussenuit. Die hoefde hij niet te betalen. Voor elk
ingeleverd rolletje kreeg je gratis een nieuw. Ik vermoed dat ze bezuinigden op
de fixeer. Fuji was zijn merk. Kleur, 400asa. Hij gebruikte een Yashica
pocketcamera.
Eén zomervakantie schoot hij gemakkelijk
twaalf filmrolletjes vol. Die werden allemaal netjes ingeplakt, soms bijgeknipt
en van summier commentaar voorzien.
Op elke wandeling die hij maakte, schoot hij
al gauw een half rolletje vol. Heel veel foto’s van de Schotse Hooglanden, wat
minder van Israël (daar was het hem te warm om te wandelen) en de meeste van
wandelingen in Nederland.
Ik hoefde niet lang na te denken. Alle foto’s
waar hij, mijn moeder, ikzelf of een andere bekende opstond scheurde ik er uit
om te bewaren, de rest verdween zonder pardon in de papierbak. Dan leverde
slechts een handjevol op dat nog altijd opnieuw ingeplakt moet worden.
Bibian en ik maakten ook foto’s. Aanvankelijk
analoog. Een enkel maal vulden we daar een album mee, maar de meeste zitten nog
in de mapjes met de negatieven. Een grote doos vol.
Ergens halverwege de jaren negentig kocht
Bibian een digitale camera van het merk Canon. Nooit meer mislukte of – erger –
half mislukte foto’s. In feite helemaal geen foto’s meer. Alleen nog ‘files’
verspreid over diverse computers en een paar externe harddiscs. Geen enkel
systeem, niet gelabeld of gedateerd.
In de laatste maanden van haar leven heeft
Bibian één album samengesteld en ook nog laten printen van de reis die ze met
Swip naar Londen maakte voor zijn tiende verjaardag. Vanwege de grote doses
morfine die ze toen al had een ongelofelijke prestatie. Ze moest voortdurend
overnieuw beginnen omdat ze alles kwijt was, of verkeerd had opgeslagen. De
HEMA, die deze service online biedt, maakt het haar klanten niet gemakkelijk.
Een overgelukkig jongetje met zijn moeder in
de London Eye, de London Aquarium en samen lunchend in The River Cafe.
Een tweede album – onze eerste en meest
gekoesterde Spanje reis – is niet meer afgekomen. Ik vermoed dat ik er nooit
meer iets mee ga doen. Honderden foto’s in vele mapjes. Ik krijg een steek in
mijn maag als ik eraan denk.
Wat moet ik ermee. Bibian krijg ik er niet
mee terug. Ik blader liever in mijn geheugen dan in mapjes of albums. Wel
koester ik de portretten die door professionals van ons zijn gemaakt. Misschien
moesten amateurs zich maar liever niet aan het medium wagen.
Vroeger lieten mensen die dat konden betalen
hun portret schilderen. Dat hing dan soms een paar generaties aan de muur. Ik
denk dat juist van onze tijd, waarin alles wordt vastgelegd en beschreven,
vrijwel niets over zal blijven. Files en mapjes die niemand straks meer kan
openen.
Wel leuk voor de kinderen om er wel albums van te maken
BeantwoordenVerwijderenNee, nee nee, geen albums, heb ik gemerkt: gewoon schoenendozen en daar de foto's allemaal achterelkaar rechtop inzetten.
BeantwoordenVerwijderenHet is snel klaar en vooral, hoe langer geleden dat de foto's gemaakt zijn hoe eniger het is om er doorheen te scrollen.
Onze kinderen hebben allang zelf een gezin en elke keer als ze het ouderlijk huis bezoeken, grijpen ze niet naar de paar albums, maar altijd naar de schoenendozen . Heerlijk als zij dan herinneringen op gaan halen en hun jeugd levend wordt voor hun partner en hun kinderen.
Je moet ze gewoon uitprinten, voor de kinderen!
BeantwoordenVerwijderen