Taal. Ik probeer mijn verdriet vorm te geven
in de taal, het onder woorden te brengen. Dat begint meestal met de woorden
met mijn stem klank te geven. Ik vertel – als ernaar gevraagd word – over mijn
verdriet. Al snel krijgt mijn verhaal een min of meer vaste formulering. Een
frase die me kennelijk goed bevalt gebruik ik steeds opnieuw. Alsof deze
verankerd ligt in mijn motorisch geheugen. En misschien is dat ook wel zo.
Daarmee neemt de emotionaliteit van de woorden echter af; door de herhaling
‘raken’ mijn eigen woorden me minder. Het zijn voor mij cliche’s geworden. Ik
kan ‘er’ makkelijker over praten.
Ik merk dat ik me ook bewust ben van de
‘soort’ taal die ik gebruik om mijn verdriet over te brengen. De woorden die ik
ervoor kies. Informeel, plechtig of plat (vandaag gaat het ontzettend kut met
me), of combinaties om een bepaald effect zoals afstand of ironie te
bewerkstelligen.
Ook de melodie van het gesproken woord is van
invloed op de betekenis. En natuurlijk de begeleidende lichaamstaal. Een
uitgebreid pallet staat tot mijn beschikking om uitdrukking te geven aan mijn
woorden.
Dit bewustzijn werkt een zekere kunstmatigheid
in de hand. Gekunsteldheid. Hoe eerlijk is het eindresultaat nog als er zoveel
beslissingen aan vooraf zijn gegaan, zoveel redactieronden zijn geweest.
Ik vraag me, al sprekende, af hoe ik wil dat
mijn woorden overkomen. En ondertussen werken mijn hersenen op volle toeren om
mijn lichaam de juiste commando’s te geven. Tijdens het spreken reflecteren ze
op het gesprokene om eventueel nog bij te kunnen sturen als het effect niet het
gewenste is. Daartoe moet dus ook de toehoorder geobserveerd en geƫvalueerd.
Verschillende toehoorders vragen nu eenmaal om een andere taal.
Sommige van deze – vaak op het schoolplein
uitgesproken – frases vinden hun weg naar mijn pen om daar, nu van de klank
ontdaan, opnieuw betekenis te krijgen.
Ook op papier – een woord dat tegenwoordig in
dit verband haast ironisch klinkt, in de digitale wereld bestaat immers
helemaal geen papier – heb ik verschillende mogelijkheden om mijn woorden
betekenis te geven. Ik heb de tijd om er over na te denken. Het nog eens over
te lezen.
Maar er is nu geen door mij geobserveerde
luisteraar ‘tegenover mij’. Er zijn wel mensen die ik ken, waarvan ik weet of
vermoed dat ze mijn woorden zullen lezen, maar die zie ik niet voor me als ik
schrijf. Ook mijn abstracte lezers met namen als ‘Anoniempje’, Vlasje’, ‘Patty’
of ‘Theo H.’, die vaak reageren, en soms ook op elkaar reageren, ervaar ik niet
als publiek terwijl ik schrijf. Bij het schrijven lijk ik me minder bewust van
het mogelijke effect van mijn woorden op de ander, ben ik vooral in gesprek met
mezelf.
Ik wil mijn verdriet in de taal duiden,
misschien wel om het te bezweren, of om het te koesteren, er mee bezig te zijn.
Maar daarmee maak ik het ook abstracter; haal ik de rauwheid van de
emotionaliteit er vanaf, die het verdriet nou juist zo aantrekkelijk
maakt.
Wat knap beschreven, ik vind het zo'n herkenbare observatie van het proces in de eerste maanden na het sterven. Ik ging me op een gegeven moment na het zoveelste verhaal over de dood van mijn moeder afgelopen voorjaar bijna nep voelen. Het wordt een soort vaste riedel die je afdraait en ik vond het vreemd te merken dat hoe vaker ik het vertelde, hoe verder de ervaring zelf van mijn gevoel af kwam te staan. Naast dat dat ook wel prettig was (om niet steeds in die heftige gevoelens te zitten) had het echter ook iets vervreemdends.
BeantwoordenVerwijderenHet lijkt me dat je geen therapie nodig hebt, zo knap weet jij jezelf en je gevoelens te observeren. Ga door Klaas, niet voor ons, lezers, maar voor jezelf, wij hebben er ook wat aan.
BeantwoordenVerwijderenja ik vind het ook zo herkenbaar
BeantwoordenVerwijderenZo scherpzinnig en analytisch, maar ook zo herkenbaar ...
BeantwoordenVerwijderenDankjewel
Gelezen en opnieuw gelezen
BeantwoordenVerwijderenMaar zulke abstracte lezers zijn we niet
We leven met je mee
Wij zijn concreet, voyeurs eigenlijk
En we hebben een gezicht
Ook al ken je dat gezicht niet
Scherpzinnig en analytisch
En o zo eerlijk
Beschrijf je alles
Zo herkenbaar
Een hele fijne dag patty
Woorden zeggen soms alles, soms niets!
BeantwoordenVerwijderenIn gesprek met jezelf en wij luisteren stiekum mee
BeantwoordenVerwijderenemo taal ordenen.
BeantwoordenVerwijderenHeel mooi geschreven, respect. Schrijven en spreken is vaak ook: je eigen gedachten en gevoelens kanaliseren. Prachtig blog.
BeantwoordenVerwijderen